Planeringen klar. Soligt och klart väder i Jönköping men en kallfront väster om Göteborg. Ringer till meteorologen som inte har något väder att rapportera men att det troligen blir regn- och möjligen åskskurar mellan Göteborg och Borås under dagen. Annars bra sikt och inget molntäcke. Har tidigare i somras ordnat med tillstånd för flygning med UL i Danmark. Instruktioner finns på DULFU’s hemsida, International Info Brytpunkterna i färdplanen, CINDY och BACKA, läggs in i GPS-en och på det sättet får jag TT och distans. Ingen vind att räkna på men jag lägger på lite motvind i beräkningarna och får en flygtid på 1:17 och 24 liter bränsle. 104 NM. Noterar även radiofrekvenserna för Malmö och Göteborg CTRL, Copenhagen Information och Læsø i driftfärdplanen. Flygplatskorten för Ulricehamn, Borås, Alingsås, Landvetter, Säve, Varberg och Öresten inlagda i min Jeppesen Cart Organizer. En behändig ringpärm med plastmappar där flygplatskorten precis passar. Flygplatskort för Læsø och andra danska flygplatser kan nås på http://www.slv.dk/erhverv/index.php. Klicka vidare på AIS-informationer, Luftfartsinformationspakken Danmark – VFG, VFG PART 3 – FLYVEPLADSER (AD), AD 2 – PUBLIC AERODROMES och välj flygplats. PDF-filer tankas ner och efter utskrift på färgskrivare blir det ett fint resultat. Ringer in färdplanen till FPC. VAT hade fallit ur deras arkiv men nu finns hon där igen. Äntligen takeoff 11.20 Z. Bana 01 och ut via Bottnaryd. Malmö CTRL vill inte ha mig särskilt länge och lämnar mig till Göteborg CTRL. De frågar om jag vill styra direkt till Læsø och jag ändrar kurs till straxt norr om Kinna och söder om Kungsbacka. Får dock inte gå högre än 2000 ft genom Göteborg TMA. Väl ut över Kungsbackafjorden behöver jag inte kartan längre. Här är det nästan hemmavatten för mig sedan den tiden jag hade segelbåt. Stugan för lotsutkiken står kvar längst ut mot Kattegatt, förankrad med stålvajer för att inte blåsa bort i storm. Där har jag hukat i styv kuling, med segelbåten förtöjd vid brygga innanför i lä. Nu är det dock stilla vindar. 5 kt i ryggen. Nidingen skymtar i söder genom sidorutan. Ute över öppet vatten. Jodå! Flytvästen är på. En seglarväst från skåpet i hangaren. Den känns mera bekant än västar där man inte vet vad som händer när man drar i uppblåsningspatronerna. Jag är inte påtagligt orolig. Jabirumotorn har inte svikit förr och gör det inte nu heller.Passerar ut ut Göteborg TMA mellan Makur och Lobbi efter att ha bytt frekvens till Copenhagen Information. Förutfattade meningar skall man aldrig ha men nu blir i vart fall mina väl över förväntan besannade. Det går inte att förstå dansk-engelskan alls. Efter stor möda får jag in begärd transponderkod, hör inga protester och förutsätter att den är rätt. Ber att få lämna frekvensen för Læsø Radio, hör något i andra änden som handlar om färdplan. -I terminate the flight plan when I have landed. |
Østerby Havn ser välbesökt ut. Fullt med båtar. Den stora bukten i sydöstra delen av ön ser lika grund ut som jag minns det från sjökortet. Flygfältet syns väl och efter sedvanligt anrop landar jag efter trafikvarv till bana 07. Landning 12:35 Z. Flygtid 1:15. Taxar till parkeringen och klubbstugan där två trötta piloter sitter och tittar på tv. Ett företag för rundflygning av turister huserar här men nu är säsongen i det närmaste slut. Avslutar färdplanen. Bränslenivån kontrolleras. Det har gått åt 14 L/h. Det kommer att räcka hem också. I ett litet hus straxt vid sidan om skall landningsavgiften betalas. Pengarna läggs i ett kuvert. 100 dkr eller 120 sek. |
Badbyxorna i handen och nu närmsta vägen till badet. Passerar mellan hangarerna, ut på asfaltvägen, till vänster och 3 km rakt fram. Om man inte vill gå kan man hyra cykel i hangaren till vänster. Ett telefonnummer att ringa och cirka 40 dkr. Det är det ingen som berättar då utan jag får snällt vandra raka vägen fram. Nåja, ingen har farit illa av en halvtimmes promenad och när jag kommer fram är det helt klart värt besväret. En fin sandstrand bara väntar på mig.
Förvånansvärt lite folk för en sådan solig dag och ännu färre i vattnet. Är det kallt måntro? Går i med sandalerna på för att känna på vattnet. Vinden ligger på norrifrån, små vågor och väldigt varmt. Kroppstermometern noterar minst 24° och det blir årets varmaste bad. Jag är närmast tvingad att gå upp ur vattnet för att ringa till FPC och senarelägga min returfärdplan till kl 16.00 Z. |
Flera personer kommer till stranden, bland annat en äldre kvinna med sin man i rullstol. Efter en stund ser jag henne gå ut i vattnet med en käpp i handen. Vad fint att hon skall bada även om hon behöver käpp, tänker jag först. Hon går fram till en man som ligger och flyter på rygg. Jag ser att han är förlamad i vänstra armen och hon tar tag i hans utsträckta högra hand och bogserar in honom till stranden. Där försöker hon resa honom upp men han kan själv inte hjälpa till tillräckligt med ett förlamat vänsterben utan blir liggande på rygg i strandlinjen med vågorna sköljande över ansiktet. Som en strandad val. Vi är några stycken på stranden som kommer till hjälp. Efter mycket baxande kommer han till sin rullstol ett stycke upp på stranden. Hustrun tar sedan hand om honom. Hoppas bara att de inte får för sig att bada ensamma någon gång. |
Dags att dropptorka och gå tillbaka. Passerar en skylt om Læsø-stenen. En inte alltför upphetsande turistattraktion men där finns en skylt som berättar om öns historia. Här verkar osäkert att bosätta sig. Ön har varit uppslukad av havet under långa tider, som vilken sandrevel som helst. Här finns inga höjder att tala om. Tillbaks till VAT. En norrman har kommit från sydnorge med sina två barn. 1.5 h flygning raka vägen över Skagerrak. De har hyrt cyklar och skall bo en vecka vid Vesterø havn. Fin badplats där också men för långt att gå. Oljekontroll och redo för hemfärd. Lättar kl 16:10 Z och ropar upp Copenhagen information när jag straxt lämnar ön, 3000 ft stigande. De hinner inte besvara anropet innan jag upptäcker något obehagligt. Det syns inget genom framrutan. Ett blå-grått töcken med en ljusare stående oval mitt i rutan. Copenhagen information återkommer med transponderkod. En kvinna som pratar rena skolengelskan men det har jag ingen nytta av just då. -SE-VAT, I can’t see the horizon busy flying the aircraft. -AT, disregard squaking. -AT disregard squaking. -Disregarding squaking, SE-VAT. Dyker raskt till 2000 ft men bilden i framrutan ändras inte någonting. Det går att tydligt se ut genom sidorutorna och lätt lokalisera havsytan och båtar. Inget dis där inte. Stiger igen och lämnas över till Göteborg CTRL. Frågar dem om väder och sikt. Ett förvånat svar om att det är CAVOK hela kusten och skärgården. Bara att gilla läget och så småningom skymtar land i horisonten. Avgjort lättare stämning ombord. Ingen ytterligare dramatik innan jag landar på bana 11 kl 17:25 Z. Samma tidsåtgång hem men hemlängtan gjorde att jag gasade på lite mera och bränsleförbrukningen blev 18 L/h. Resan gav helt klart mersmak till ytterligare utfärder västerut. |
Text och foto Tomas Katzin