Praktik

När du får börja den praktiska flygutbildningen har du oftast en stor del av teorin avklarad och kan ”allt” om flygning. Nu är det endast det roliga kvar; Att flyga. Först måste du lära dig hantera flygplanet på marken. Flygläraren har visserligen hela ansvaret, men det känns faktiskt riktigt tillfredsställande att gå igenom alla de säkerhetskontroller du läst så mycket om. Nu gäller det ditt flygplan, din flygning och din säkerhet.

De första flygövningarna är enkla. Rodrens primära verkan lär du dig på en gång och du får strax börja känna på rodrens sekundära verkan. Nu blir det lite svårare och du får öva några gånger innan du kan koordinera på rätt sätt. En typisk övning är att flyga rakt fram medan du vaggar flygplanet från sida till sida. Detta kallas vingtippning och när du kan detta kan du flyga och då är det dags att börja lära sig landa. Snart kan du även detta och då närmar sig den stora dagen då du får gå EK.

EK betyder enkelkomando och innebär att du flyger ensam medan läraren följer din flygning från marken. Du tycker kanske att du kan flyga redan efter några timmar, men enligt gällande bestämmelser ska du ha minst 12 timmar i DK (dubbelkomando) innan du får ge dig ensam upp i lufthavet. I praktiken har de flesta den dubbla eller mångdubbla tilden i DK före sin första Ek. Detta för att din första EK-flygning ska bli en verkligt positiv upplevelse. Du upplever visserligen spänningen av att vara ensam i planet, men samtidigt känner du tillfredställelsen av att ha fått lära dig allt du behöver kunna för att klara av uppgiften. Be någon ta en bild av dig när du landat. Det leende som nu pryder ditt ansikte vill du alltid minnas.

Nu närmar sig nästa stora milstolpe; uppflygningen för certifikat. Detta liknar inte alls uppkörning för körkort. Vid uppkörning kuggas 30 % vid första första uppkörningen, vid uppflygning klarar sig 99 %. Tro nu inte att detta beror på att det är lättare att flyga än köra bil. Det är i stället så att ingen flyglärare släpper fram en elev för uppflygning innan han är säker på att eleven ska klara det. Detta innebär att de flesta får flyga mer än det minimum på 20 timmar (genomsnitt 30 tim) som är stipulerat, men var inte ledsen för det. Du har ju roligt hela tiden.

Så här kan en studieplan uppdelad i 20 delmoment se ut. I praktiken övar man flera moment vid varje övningsflygning och vissa moment övar man massvis med gånger.

1. Introduktionsflygning8. Övning med klaff15. Simulerad nödlandning
2. Taxning9. Dykning16. EK (ensamflygning)
3. Planflykt10. Stall och vikning17. Flygning med låg fart
4. Stigning, motorplané och glidflykt11. Landning18. Branta svängar
5. Rodrens verkan12. Bedömningslandning19. Flygning med max vikt
6. Svängar i planflykt13. Vindavdrift20. Navigeringsflygning
7. Svängar med stig och glidflykt14. Sidvindsstart och landning

PPL

Texten ovan avser utbildning fram till UL-certifikat. För PPL krävs mycket mer flygning (minimum för att få flyga upp är 45 tim). Flygövningarna är ganska lika från början, men efter hand tillkommer moment som inte går, och som inte får utföras med UL-flygplan, t.ex instrumentflygning. Den kurs du får i instrumentflygning vid PPL-utbildningen är emellertid endast grundläggande. Navigationsflygning är ett moment som är mångdubbelt större för PPL, men så innebär ju också PPL att du har behörighet att flyga hur långt bort du vill.