Teori

Första delen av pilotutbildningen är teorikursen. Kursen bedrivs i form av klassrumsundervisning under hösten och tidig vår. Teorin omfattar ca 100 lektionstimmar, förlagda till två tillfällen per vecka. Ett teoripaket med flygteori ingår i avgiften.

Följande ämnen behandlas:

Flygplan och motorlära

Här lär du dig grunderna om hur ett flygplan fungerar, från motorn till instrumentpanelen. I stora drag behandlas fordringar på en flygmotor och dess konstruktion, olika sorters flygbränsle och oljor, oktantal samt instrumenten och deras konstruktion.‎‎‎‎‎

Meteorologi

Du blir inte meteorolog på den här kursen men du lär dig att förstå vad de menar. Kursen vill främst ge dig respekt för vädret, och lära dig tolka olika vädersituationers inverkan på just din flygning.

Aerodynamik

Här får du lära dig varför ett flygplan flyger och hur luften rör sig runt vingarna. Genom enkla principer kommer du förstå krafter som lyft och drag, och hur de påverkar flygplanet.

Navigation

Ämnet ger dig kunskap att kunna beräkna vindens inverkan på kurs, fart och tid mellan olika punkter. Du får lära dig jordens koordinanter, vindtriangeln, radionavigering och mycket annat. Kort sagt att flyga rätt mellan A och B.

Radiotelefoni

Här lär du dig hur man kommunicerar med flygledartornet och andra flygplan via radio. Du får lära dig grundläggande fraser och hur man pratar tydligt i radion, och det är faktiskt inte så komplicerat som det låter! Med lite övning blir du snart van vid att prata i radion och det kommer kännas helt naturligt.

Människans prestationsförmåga

Här får du insikt i hur din kropp och ditt sinne påverkas under flygning. Ska man flyga om man är förkyld? Vilka mentala illusioner kan vi drabbas av i ett flygplan?

Luftfartsrätt och operativa förfaranden

I denna del går du igenom regler och lagar som gäller vid flygning. Till exempel kraven på sikt och avstånd till moln inom och utom kontrollerat luftrum. Här behandlas även minsta flyghöjder, flygning i närheten av flygplats och väjningsregler.

Prestanda och färdplanering

Du får kunskap om hur man beräknar flygplanets prestanda, som hur mycket vikt det kan bära och hur lång start- och landningssträckan behöver vara. Du lär dig också att göra en färdplan, där du planerar rutt, bränsleåtgång och andra viktiga detaljer för en smidig flygning. Det är som att planera en lång bilresa, fast i luften!

Prov

När teorin är avslutad och du känner dig redo, får du skriva prov för Transportstyrelsen. Proven skrivs digitalt hemma hos en provvakt och du behöver 75% rätt. För UL-certifikat gör du provet på skolan.

Utöver det teorimaterial du har finns flera frågebanker och appar med bra frågor och förklaringar som kan hjälpa dig att göra dig så redo som möjligt. Vi utgår från att du klarar det! Det har 99% av våra tidigare elever gjort!